Uzyskanie profilu kandydata na kierowcę
Osoba ubiegająca się o prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, przed przystąpieniem do szkolenia w zakresie danej kategorii, składa właściwemu organowi dokumenty, na podstawie których właściwy organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie, generuje w systemie teleinformatycznym profil kandydata na kierowcę.
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
14 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii AM
16 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1,B1 i T
18 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2,B, B+E, C1 i C1+E
20 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2
21 lat — dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A
21 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+E (z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,ust. 3 pkt 2 oraz art. 9 ustawy)
24 lata — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii:
A — jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2
D i D+E (z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 2, ust. 3 pkt 3 oraz art. 9 ustawy)
21 lat — dla tramwaju
15 lat — dla pojazdu zaprzęgowego
10 lat — dla roweru
17 lat — dla roweru wieloosobowego, roweru lub wózka rowerowego przewożących inną osobę
13 lat — dla jadącego po jezdni wózka inwalidzkiego
21 lat — dla kolejki turystycznej
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia.
2. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile jest ono wymagane.
3. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny - w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych.
4. Zgoda, o której mowa w art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 2 ustawy - jeżeli jest wymagana
(Osoba, która nie ukończyła 18 lat, może uzyskać prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T za pisemną zgodą rodzica lub opiekuna. Osoba, która nie ukończyła 18 lat, może rozpocząć szkolenie za pisemną zgodą rodzica lub opiekuna.).
5. Kserokopia posiadanego prawa jazdy – jeżeli osoba posiada.
Do wglądu:
1. Dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
2. Prawo jazdy- jeżeli osoba posiada.
Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe
Referat Wydawania uprawnień dla kierowców parter sala 128
Al. Powstańców Wielkopolskich 16
63-400 Ostrów Wielkopolski
Godziny obsługi interesantów:
Poniedziałek: 8:00 - 16:00
Wtorek- Piątek: 8:00 - 15:00
Telefon kontaktowy (62) 73 78 441, 73 78 401 fax. 73 78 401
Termin i sposób załatwienia:
Na podstawie złożonych dokumentów organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie, w terminie nieprzekraczającym 2 dni robocze, generuje w systemie teleinformatycznym unikalny profil kandydata na kierowcę.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
Opłaty:
Koszt wydania prawa jazdy: 100,00 zł
Opłatę można uiścić:
1. W kasie urzędu.
2. Przelewem na numer rachunku bankowego urzędu: 78843100080013163220010001 . W tytule przelewu należy podać imię, nazwisko i adres oraz wskazać czego opłata dotyczy (opłata za wydanie prawa jazdy oraz opłata ewidencyjna). Dowód uiszczenia opłaty za dokonanie wpłaty lub przelewu bankowego, należy dostarczyć do Referatu Wydawania Uprawnień dla kierowców sala 128. Niedostarczenie dowodu wpłaty uniemożliwia wysłanie zamówienia na produkcję prawa jazdy przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie.
3. Kartą płatniczą bezpośrednio przy załatwieniu sprawy.
4. Za pośrednictwem portalu InfoCar znajdującego się na stronie internetowej: www.info-car.pl
Dostępne druki (druk dwustronny): obywatel.gov.pl