Zezwolenie upoważniające do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Podstawa prawna:
art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. 2023, poz. 589 z późn. zmian.)
Wymagane dokumenty:
Wniosek o wydanie zezwolenia sporządzony zgodnie z art. 53 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. 2023, poz. 589 z póź. zmian. )
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
-
- imię i nazwisko albo nazwę prowadzącego instalację oraz oznaczenie jego adresu miejsca zamieszkania albo adresu siedziby;
- adres zakładu, na terenie którego jest położona instalacja;
- informację o tytule prawnym do instalacji;
- informację o instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsca emisji;
- informację o rodzaju prowadzonych działań w instalacji;
- określenie rodzajów gazów cieplarnianych, które mają być objęte zezwoleniem.
Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
1) kopię pozwolenia zintegrowanego albo kopię pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, jeżeli jego uzyskanie jest wymagane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, z tym że kopii tych pozwoleń nie dołącza się, jeżeli zostały one wydane przez organ właściwy do wydania zezwolenia lub organ ten je posiada;
2) streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym;
3) plan monitorowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2066, zwany dalej „planem monitorowania wielkości emisji”, wraz z dokumentami uzupełniającymi i informacjami, o których mowa w tym przepisie, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej i w postaci elektronicznej;
4) plan poboru próbek w przypadku, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2066. 3.
W przypadku instalacji o niskim poziomie emisji, o której mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2066, do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
1) dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4;
2) dokumenty potwierdzające spełnianie co najmniej jednego z warunków, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2066;
3) plan monitorowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 78 ust. 2, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej i w postaci elektronicznej.
Wniosek o wydanie zezwolenia oraz dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4 oraz ust. 3 pkt 3, składa się w dwóch egzemplarzach, chyba że wniosek został złożony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Opłaty:
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:
-od wydania zezwolenia – z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty. Opłata skarbowa podlega zwrotowi: od wydania zezwolenia – jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie wydano zezwolenia. Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek.
Opłatę skarbową należy wpłacić:
- Bezgotówkowo – przelewem na niżej wymienione konto:
Urząd Miejski w Ostrowie Wielkopolskim.
Wydział Finansowy PKO Bank Polski S.A. 80 1020 2212 0000 5102 0461 1572
Opłata administracyjne za zezwolenie (podstawa prawna załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2023, poz. 2111):
- od zezwoleń upoważniających do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych– 82 zł.
Od dokumentów stwierdzających ustanowienie pełnomocnika oraz ich odpisów (wypisów, kopii) pobierana jest opłata skarbowa w kwocie 17 złotych zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.
Termin odpowiedzi:
miesiąc lub, gdy sprawa wymaga szczególnych wyjaśnień – 2 miesiące (art. 35 §3 k.p.a.) od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy: Minister Środowiska za pośrednictwem Starosty Ostrowskiego..
Gdzie załatwiać:
Wydział Rozwoju Powiatu, pokój 320, nr telefonu: 62 737 84 91.
Kiedy: poniedziałek - piątek 8:00-16:00