Zgłoszenie instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne
Podstawa prawna:
art. 152 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U. 2024, poz. 54)
Obowiązkiem zgłoszenia objęte są:
- stacje elektroenergetyczne lub napowietrzne linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie niższym niż 110 kV;
- instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz.
Obowiązku zgłaszania nie stosuje się do:
- instalacji laboratoryjnych;
- instalacji użytkowanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub organy właściwe w sprawach ochrony bezpieczeństwa państwa, których działalność wiąże się bezpośrednio z obronnością i bezpieczeństwem państwa;
- instalacji używanych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej przez okres nie dłuższy niż 90 dni:
- a) zgodnie z przepisami międzynarodowymi, w okresie ważności zagranicznego dokumentu uprawniającego do używania urządzeń radiowych,
b) w miejscu innym niż stała lokalizacja.
Zgłoszenie instalacji powinno zawierać:
- oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
- adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
- rodzaj i zakres prowadzonej działalności, w tym wielkość produkcji lub wielkość świadczonych usług;
- czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny);
- wielkość i rodzaj emisji;
- opis stosowanych metod ograniczania wielkości emisji;
- informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami.
- sprawozdanie z wykonanych pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych, o których mowa w art. 122a ust. 1 pkt 1.
Opłaty:
obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:
- od dokonania czynności urzędowej – z chwilą dokonania zgłoszenia. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty.
Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
- od dokonania czynności urzędowej – jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej.
Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek.
Opłatę skarbową należy wpłacić:
- Bezgotówkowo – przelewem na niżej wymienione konto:
Urząd Miejski w Ostrowie Wielkopolskim.
Wydział Finansowy PKO Bank Polski S.A. 80 1020 2212 0000 5102 0461 1572
Opłata administracyjne za dokonanie zgłoszenia (podstawa prawna załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2023, poz. 2111):
- od przyjęcia zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko – 120 zł.
Termin odpowiedzi:
Organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia może wnieść sprzeciw w drodze decyzji. W przypadku braku sprzeciwu można przystąpić do eksploatacji instalacji.
Tryb odwoławczy:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kaliszu ul. Częstochowska 12 za pośrednictwem Starosty Ostrowskiego.
Gdzie załatwiać:
Wydział Rozwoju Powiatu, pokój 320, tel. 62 737 84 91.
Kiedy: poniedziałek - piątek 8:00-16:00