Wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (spedycja)
Podjęcie i zarobkowe wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (spedycja) wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
Licencje wydawane są na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym – wysokość opłat zgodna z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2019 r.
Organem właściwym w sprawach udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany lub cofnięcia lincencji w krajowym transporcie drogowym jest starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.
Licencje wydaje się na czas oznaczony nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat.
NIEZBĘDNE DOKUMENTY
Licencji udziela się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Wniosek powinien zawierać :
- oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania;
- informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS);
- numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- określenie czasu, na który licencja ma być udzielona;
Do wniosku o udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy należy dołączyć:
-
Oświadczenie osoby zarządzającej transportem oraz kopia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych tej osoby;
-
Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji, o którym mowa w art. 5c ust. 1 pkt;
-
Dokumenty potwierdzające spełnianie warunku, o którym mowa w art. 5c ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej);
- Dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji i wypisów.
OPŁATY ZA WYDAWANIE LICENCJI NA WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO W ZAKRESIE POŚREDNICTWA PRZY PRZEWOZIE RZECZY – SPEDYCJA
2 - 15 lat - 800 zł
15 - 30 lat - 900 zł
30 - 50 lat - 1000 zł
Opłatę należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Nr konta: 78 8431 0008 0013 1632 2001 0001
Tytułem: pośrednictwo przy przewozie rzeczy
17 zł za pełnomocnictwo dla osoby składającej wniosek i odbierającej licencję;
– opłata skarbowa na konto: Urząd Miejski Wydz. Finansowy w Ostrowie Wielkopolskim – nr konta bankowego: 80 1020 2212 0000 5102 0461 1572
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA
Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy następuje w drodze decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
GDZIE I KIEDY
Starostwo Powiatowe w Ostrowie Wielkopolskim
Referat Transportu Drogowego i Publicznego
al. Powstańców Wielkopolskich 16
parter, pokój 108, tel. 62 737 84 36, 62 737 84 77
Poniedziałek 8.00 - 16.00
Wtorek - Piątek 8.00 - 15.00
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Starosty Ostrowskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.