STOWARZYSZENIA ZWYKŁE
Informacje w sprawie stowarzyszeń zwykłych wpisanych do ewidencji Starosty Ostrowskiego
WNIOSEK O WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Jednostka prowadząca - Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (do pobrania).
- Załączniki do wniosku (oryginały dokumentów):
- Regulamin;
- Protokół z Zebrania Członków Założycieli (z uchwałami jesli zostały sporządzone);
- Lista Członków Założycieli Stowarzyszenia (minimum 3 osoby), zawierająca dane: imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
Termin i sposób załatwienia
Do 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych lub do 14 dni od dnia otrzymania wezwania do uzupełnienia braków we wniosku
Podstawa prawna
Podstawa prawna: art. 40 - 43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.
WNIOSEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA Z EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Jednostka prowadząca - Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych (do pobrania)
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej
Opłaty
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia – 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (przelewem bankowym).
Opłatę skarbową należy uiścić w:
- formie gotówkowej w kasie Starostwa Powiatowego /parter/
- w formie bezgotówkowej w postaci przelewu bankowego na rachunek:
Urząd Miejski Wydz. Finansowy w Ostrowie Wielkopolskim
80 1020 2212 0000 5102 0461 1572
Tytuł wpłaty : Opłata skarbowa – zaświadczenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Podstawa prawna
Podstawa prawna: art. 40b ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH W EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Jednostka prowadząca - Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (do pobrania).
- Protokół z Walnego Zebrania
- Lista obecności na Walnym Zebraniu z własnoręcznymi podpisami
- Podjęte uchwały dotyczące zmian
- Egzemplarz jednolitego tekstu statutu po zmianach – w przypadku zmiany statutu.
Oryginały wymaganych dokumentów należy złożyć:
- bezpośrednio w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego, w biurze 305a lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres Starostwa Powiatowego.
Opłaty
Złożenie wniosku o zmianę w ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
Termin i sposób załatwienia
- Zmiana danych klubu w ewidencji następuje w drodze decyzji.
- Decyzję o dokonaniu zmian w ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydaje się w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z załącznikami.
- Jeżeli zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie, urząd wydaje decyzję o odmowie dokonania zmian w ewidencji.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach,
- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie ewidencji klubów sportowych z dnia 18 października 2011 r.,
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Starosty Ostrowskiego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
Inne informacje
Stowarzyszenie wpisane do ewidencji, w stosunku do organu nadzoru, którym ze względu na siedzibę stowarzyszenia jest Starosta Ostrowski zobowiązany jest zgłaszać wszelkie zmiany zaistniałe po wpisie do ewidencji w terminie 7 dni od dnia dokonania zmian, w szczególności zmiany dotyczące nazwy, siedziby, adresu do korespondencji, składu zarządu i organu kontroli wewnętrznej, statutu.
WNIOSEK O WYKREŚLENIE Z EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Jednostka prowadząca - Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Wymagane dokumenty
Etap I
- Zawiadomienie do Starosty Ostrowskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego /do pobrania/ wraz z:
- protokołem z zebrania w sprawie likwidacji stowarzyszenia zwykłego
- uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego wraz ze wskazaniem likwidatora
- listą obecności członków stowarzyszenia zwykłego na zebraniu
- ogłoszeniem o likwidacji stowarzyszenia zwykłego
Etap II
- Wniosek do Starosty Ostrowskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji /do pobrania/
Oryginały wymaganych dokumentów należy złożyć:
- bezpośrednio w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego, w biurze 305a lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres Starostwa Powiatowego.
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
Termin i sposób załatwienia
- Wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji następuje w drodze decyzji.
- Decyzję o wykreśleniu z ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydaje się w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z załącznikami.
- Jeżeli zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie urząd wydaje decyzję o odmowie wykreślenia z ewidencji.
Przebieg postępowania:
Wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji prowadzonej przez Starostę Ostrowskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego
Likwidację stowarzyszenia zwykłego działającego przeprowadza się na zasadach dotyczących stowarzyszeń (art.36 - 39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o sporcie). Likwidacja stowarzyszenia zwykłego polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu stowarzyszenia zwykłego z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
Kroki:
- Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni na Zebraniu Członków Stowarzyszenia:
- podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego zgodnie z zapisami statutu
- sporządzić protokół z zebrania
- sporządzić listę obecności członków stowarzyszenia zwykłego na zebraniu.
Uchwała powinna określać:
- datę rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji
- cel, na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia zwykłego
- wyznaczenie likwidatora, jednakże w przypadku braku takiego wskazania w uchwale i statucie likwidatorami są członkowie Zarządu.
- Następnie likwidator:
- sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji,
- pisemnie zawiadamia Starostę Ostrowskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego oraz dołącza protokół z Walnego Zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i listą obecności,
- podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego np. poprzez ogłoszenie w lokalnej prasie, stronie internetowej, mediach społecznościowych. Może również złożyć ogłoszenia o likwidacji, które zostaną wywieszone na tablicach Starostwa Powiatowego na okres 2 tygodni
- ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującej się organizacji.
- W dalszej kolejności likwidator:
- ustala listę wierzycieli i dłużników,
- przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia zwykłego i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
- zamyka rachunek bankowy, w banku w którym klub go posiadał,
- sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - stan rachunkowy na koniec likwidacji
- sporządza protokół przekazania dokumentów klubu sportowego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
- dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i urząd statystyczny
- sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.
- Likwidator składa do Starosty Ostrowskiego wniosek o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji.
Informacji udziela:
Izabela Grabska
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Starostwo Powiatowe w Ostrowie Wielkopolskim
Aleja Powstańców Wielkopolskich 16
63-400 Ostrów Wielkopolski
3 poziom, pokój nr 305a, tel. 62 73 78 474, e-mail: op@powiat-ostrowski.pl
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
- Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Ostrowskiego z siedzibą przy al. Powstańców Wielkopolskich 16, 63-400 Ostrów Wielkopolski.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@powiat-ostrowski.pl lub pisemnie na adres: al. Powstańców Wielkopolskich 16, 63-400 Ostrów Wielkopolski.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2.05.2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów, ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej, którym jest nadzór nad działalnością stowarzyszeń.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
- d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
- Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.